Paríž
24. júla (TASR) - Ziskom medaily na tohtoročných olympijských a
paralympijských hrách v Paríži si športovci odnesú aj kúsok francúzskej
histórie. Každý cenný kov bude obsahovať šesťuholníkový kus železa,
prevzatý z pôvodnej Eiffelovej veže. Aj maskot charakterizuje dejiny
národa bude mať podobu Frýgickej čiapky, ktorá sa stala symbolom slobody
v období Veľkej francúzskej revolúcie.
Každá z 5084 zlatých, strieborných a bronzových medailí na parížskych
hrách má tradičný okrúhly tvar, po jej obvode sú vyryté ryhy
pripomínajúce svetelné lúče. V strede má vsadený šesťhranný kovový
medailón, osadený ako drahokam podľa návrhu elitného francúzskeho
klenotníckeho domu Chaumet. Na druhej strane je v strede vyobrazená
grécka bohyňa víťazstva Niké letiaca ponad historický Panaténsky štadión
v Aténach. Na stranách sú Akropola a Eiffelova veža. Dizajn s bohyňou
Niké zdobí všetky olympijské medaily od roku 2004.
"Všetkým medailistom sme chceli ponúknuť kúsok pôvodnej Eiffelovej veže z roku 1889,"
vysvetlil pre AFP šéf organizačného výboru OH Tony Estanguet. Medaily
sú podľa neho "spojením najvzácnejších kovov pre športovcov - zlata,
striebra a bronzu - s najcennejším kovom u nás, z pokladu, ktorým je
Eiffelova veža." Podľa kreatívneho riaditeľa organizačného výboru OH
2024 Joachima Roncina koncept vymysleli počas niekoľkých diskusií: "Napadlo
nám, že je len jeden symbol Paríža, ktorý poznajú ľudia po celom svete.
A ním je práve Eiffelova veža. Zisk medaily, bez ohľadu na to, ako
vyzerá, je pre športovcov úžasný cieľ. Chceli sme však ich zážitok z
cenného kovu ešte povýšiť. Najlepší olympionici si odvezú domov kus
histórie Paríža." Na výrobu medailí sa použili recyklované kovy,
zliatina sa získavala z použitej spotrebnej elektroniky, mobilných
telefónov či notebookov.
Organizátori sa rozhodli, že olympijské a paralympijské medaily majú
spoločnú stranu s rovnakým dizajnom - stranu vykladanú železnou
Eiffelovou vežou. Tá inšpirovala aj jedinečný dizajn stužiek na
medailách, ktoré budú zdobené mriežkou Eiffelovky. Olympijské budú
tmavomodré, zatiaľ čo paralympijských sýtočervené - zmes prvých dvoch
vrstiev farby ("benátskej červenej" a "červenohnedej") použitých na
Eiffelovej veži. Zadná strana paralympijských predstavuje grafické
znázornenie Eiffelovky z perspektívy smerom nahor a poskytne medailistom
možnosť objaviť tento monument zo zriedkavo vídaného uhla. Slová
"Paris" a "2024" obklopujú vežu a sú napísané Braillovým písmom,
symbolickým jazykom prístupnosti a odkazom na jej francúzskeho vynálezcu
Louisa Brailla. Aby športovci so zrakovým postihnutím mohli pocítiť
rozdiel medzi medailami, na okraji sú vyryté čiarky: I pre zlato, II pre
striebro a III pre bronz.
Názov maskota je "Olympic Phryge", podľa tradičných malých frýgických
klobúkov. Má symbolizovať spojivo medzi obdobím antiky, v ktorom sa
zrodila aj olympijská myšlienka a moderným Francúzskom. Organizátori
predstavili dva typy maskotov v olympijskej a paralympijskej verzii,
ktorá má namiesto jednej nohy protézu. Netradičnú podobu maskotov
uprednostnili pred zvieracími postavičkami, ktoré sú tradične symbolmi
športového sviatku pod piatimi kruhmi. V Tokiu to boli pre OH
modro-biely Miraitowa a bielo-ružový Someity bol zase tvárou
paralympiády. Futuristické postavičky v sebe snúbili tradíciu a
inováciu.
Frýgická čiapka sa nosila v staroveku od Balkánu po Perziu. Meno má
podľa kráľovstva, ktoré existovalo na území Malej Ázie. V krajine
hostiteľov olympiády sa však stala symbolom slobody v období Veľkej
francúzskej revolúcie. Maskot bude mať červenú farbu, trojuholníkový
tvar doplnený nohami s farebnými ponožkami, veľké modré oči a zlaté logo
Paríž 2024 na hrudi. "Nechceli sme sa rozhodnúť pre zviera. Hľadali
sme niečo, čo reprezentuje ideály. Čiapka je alegóriou pre slobodu.
Stelesňuje naše spoločné schopnosti, rozhodnúť sa rásť a snažiť sa byť
lepším," informovali organizátori hier podľa AP.
Motto olympijskej a paralympijskej frygickej čiapky znie: "Sami pôjdeme
rýchlejšie, ale spolu pôjdeme ďalej", čo predstavuje spôsoby, akými sa
ľudia na celom svete môžu vzájomne zlepšovať, ak budú pracovať bok po
boku. "Cieľom je ukázať, že šport môže všetko zmeniť a že si zaslúži
významné miesto v našej spoločnosti. Boli sme blízko k tomu, aby sme sa
zaobišli bez maskota, pokiaľ by sme nenašli skutočný dôvod a skutočné
posolstvo, ktoré by sme mohli odovzdať. Maskot musí stelesňovať
francúzskeho ducha, čo nie je ľahké uchopiť. Je to ideál, určité
presvedčenie, ktoré má v sebe hodnoty našej krajiny a ktoré sa budovalo
celé roky," povedala Julie Matikhineová, marketingová riaditeľka parížskej olympiády.